inainte cu punctul pe i

Metoda Activity Based Costing

 

 

 

Activity Based Costing (ABC) este o metoda inovativa pentru cresterea profitabilitatii companiilor.

Esenta metodei consta in repartizarea majoritatii costurilor indirecte acelor purtatori de cost care le-au generat, utilizand activitati si driveri, pe baza relatiei cauza-efect. Prin aceasta alocare veti putea determina profitabilitatea reala, individuala a fiecarui purtator de cost: produs finit, marfă, client, canal, agent, proiect, serviciu, operaţiune, linie de business, magazin, metru liniar de raft, sucursala si exemplele pot continua.

 

Activity Based Management (ABM) se bazeaza pe ABC, este mai mult decat o metoda, este o abordare manageriala ce sprijina excelenta in business.

Ea ofera informatii ce faciliteaza procesul decizional strategic cu privire la mixul de produse, segmentele de clienti, politica de pret, oportunitatile  legate de piata, capacitati neutilizate si alte componente strategice.  


La baza aplicarii metodelor stau o serie de principii pe care am dori sa le impartasim: 

 principiul 1: Orice resursa utilizata (cost) trebuie explicata intotdeauna prin relatia cauza-efect. 

 principiul 2: Aplicarea metodei determina transformarea costurilor indirecte in costuri directe, in majoritatea cazurilor.

 principiul 3: Determinarea profitabilitatii se realizeaza la nivel de purtator de cost, in detaliu. Purtatorii de cost sunt diferiti functie de domeniul de activitate al companiei. 

 principiul 4: Indicatorii de performanta sunt corelati cu obiectivul principal al companiei: profitabilitatea. 



Diagrama de mai jos prezinta intr-o forma simplificata metoda ABC/M. Se recomanda intr-o prima faza implementarea ABC (verticala) si apoi ABM (orizontala), mult mai complexa. 

 

Afla beneficiile metodei, click aici.

 

Cost driver: scurta prezentare, exemple pentru distributie. Click aici